اصل تاریخی واقعی کربلا نباید نادیده گرفته شود
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۵۸۱۵۵
سرویس دین و اندیشه پایگاه خبری تحلیلیبیباک؛ بخش مهمترین عناوین:
عضو هیئت علمی بنیاد دایرهالمعارف اسلامی گفت: همه باید بر اصل تاریخی واقعه عاشورا اتفاق نظر داشته باشند و بر اساس هر نگرش و گرایش و تفسیری نباید اصل تاریخی واقعی کربلا نادیده گرفته شود.
به گزارش بیباک، سیده رقیه میرابوالقاسمی عضو هیئت علمی بنیاد دایرهالمعارف اسلامی در نشست «قطعیت عاشورا و تفاسیر متفاوت از آن» بر ضرورت شناخت، بررسی و تفسیر رخدادهای تاریخی مبتنی بر واقعیت این رخدادها، گفت: رویدادهای تاریخی دارای یک واقعیت هستند که تمامی مفسران و تاریخنگاران بر روی آن اتفاق و اشتراکنظر دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تاکید بر این که نباید میان اساس و اصل یک واقعه تاریخی و برداشت و تفسیرها انقطاع ایجاد شود، گفت: تفسیرهای متفاوتی بر اساس نگرشها و جهانبینیهای متفاوت از یک رویداد شکل میگیرد، اما خواستگاه این نگاه، عارفانه، سیاسی، مذهبی و یا هر گرایش دیگری باشد، نباید توجه به اصل واقعه به دست فراموشی سپرده شود. اما متاسفانه در برهههای گوناگون، تفسیرها و جهتگیریهای مختلف با نادیده گرفتن آن اصل تاریخی بیان شده است.
میرابوالقاسمی به تلاش برخی از اندیشمندان معاصر برای توجه بخشیدن تفکر عمومی به اصل و ماهیت واقعه تاریخی عاشورا اشاره کرد و افزود: کاریکه برخی از اندیشمندان مانند دکتر شریعتی انجام دادند، احیای مجدد آن اصل تاریخی در نظرها بود تا میان نگاه جامعه و اصل واقعه فاصله نیفتد، زیرا بسیاری از انحرافها از همینجا آغاز میشود.
این پژوهشگر حوزه دین، با تاکید بر اینکه اگرچه ممکن است نگرشها، برداشتها و تفسیرهای متفاوتی از یک واقعه تاریخی ارائه شود، اما موضوع اساسی و مهم این است که نباید فراموش شود یک اصل و واقعیت تاریخی رخ داده است، بیان کرد: اگر امام حسین (ع) از نگاه واقعه تاریخی و واقعیت جدا شود و به مثابه انسانی ماورایی و غیر واقعی نگریسته شود، بسیاری از جنبهها و لازمههای درک حقیقت ایشان مورد توجه قرار نمیگیرد و عمده انحرافات و مشکلها از همین نقطه آغاز خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه همه باید بر اصل تاریخی واقعه عاشورا اتفاق نظر داشته باشند و بر اساس هر نگرش و گرایش و تفسیری نباید اصل تاریخی واقعی کربلا نادیده گرفته شود، ادامه داد: بنابراین نباید امام حسین (ع) را از واقعیت تاریخی ایشان جدا نگریست و هنگامیکه برای یک واقعیت تاریخی به اندازه بضاعت موجود از مستندات محکم و مبتنی بر حقایق، دلایل مستند و مستدل ارائه شود، اصالت خواهد یافت و معنای آن به درستی ارائه و درک خواهد شد.
میرابوالقاسمی، با اشاره به آغاز فرآیندی که با حرکت امام حسین (ع) پیش از واقعه عاشورا شکل میگیرد و در این واقعه به اوج جلوه خود میرسد، اظهار کرد: در واقع، اساس واقعه عاشورا به پیش از سال ۶۱ ه.ق بر میگردد و معارضات امام حسین (ع) با معاویه پس از شهادت امام حسن (ع) و حتی نامههای تند ایشان آغاز میشود، اما اوج آن را در واقعه کربلا میبینیم؛ این در حالی است که عمومابه این بخش مهم و تاریخی از نهضت امام حسین (ع) کمتر توجه شدهو بدیهیست مادامیکه این بخش مهم و تاریخی از یک واقعه مهم و تاریخساز اینچنینی صرفنظر شود یا کمتر دیده شود، قطعا تصویری کامل، شفاف و مبتنی بر واقعیات ارائه نشده و تحریف از همینجا آغاز میشود.
این استاد دانشگاه، یکی از مهمترین چالش و بزنگاههای تاریخ را برخورد با علم کلام دانست و اظهار کرد: کلام در تلاش برای دفاع از مؤلفههای دین میرود تا با ارائه مستندات کلامی وقایع و فرضها را به اثبات برساند. اما باید این نکته را مد نظر داشت که هیچ فرضی در تاریخ از پیش اثبات شده نیست و این موضوع دشواری را دوچندان میسازد. اینجاست که برخی معتقدند نباید کلام را دخیل کرد و هنگامی که کلام دخالت نیابد به این معناست که باید فارغ از هر گونه نگرش مذهبی موضوعات را بررسی کرد.
وی افزود: با این نگاه، طبیعی و بدیهی است که بسیاری از فرضها اثبات نشوند، اما نباید نگاه مذهبی را نادیده گرفت و در نگاه مذهبی این عدالت در قضاوت در کنار توجه مذهبی حفظ میشود و به اثبات میپردازد.
این پژوهشگر دینی ادامه داد: انتخاب هر یک از این دو دیدگاه برای اثبات وقایع منشا از جهانبینی فردی است. در این میان ممکن است گزارههایی هم باشند که دلایلی برای اثباتشان وجود نداشته باشد.
میرابوالقاسمی با بیان اینکه همانطور که پذیرفتهایم، بسیاری از حقایق در تاریخ وجود دارند که ظرف محدود عقل نمیتواند پاسخگوی آنها باشد، اظهار کرد: تحلیل و نگاه به واقعه کربلا نیز بر اساس مؤلفههای گوناگونی از جمله رویکرد دینی، جهانبینی و دانش تاریخی اتفاق میافتد و مسلما علم بشری در پاسخ گفتن به همه ابعاد وقایع تاریخی از جمله این واقعه توانمند نیست و در نهایت باید پذیرفت علم محدود بشری تا یک جای مشخص پاسخگوی مسائل است.
میرابوالقاسمی، با تاکید بر اینکه در دنیای امروز بیان نگاه قطعی در خصوص یک واقعه تاریخی ممکن نیست، افزود: همانگونه که نمیتوان پیرامون تاریخ به قطعیت سخن گفت، نمیتوان به قطعیت پیرامون یک واقعه تاریخی نیز سخن گفت، اما مستندات و مدارکی که تاریخ در برهههای گوناگون به ما ارائه میدهد، میتواند حقیقت و ثبات واقعه را به اثبات برساند.
این مدرس دانشگاه، همسان خواندن تاریخ اسلام با اصل دین را از منظر عمومی یک آسیب جدی دانست و اظهار کرد: نگاهی غالب در میان مسلمانان وجود داردکه بر اساس این نگاه، مسلمانان تصور میکنند تاریخ اسلام عین اسلام است که این نگرش نادرست و بعضا خطرآفرین است.
وی ادامه داد:تاریخ اسلام برابر با اسلام نیست و اگر پیامبر (ص) را به عنوان الگو و معیار میشناسیم، میبینیم که پیامبر اسلام (ص) در سیره و منش خود اندازه و معیار صحیحی از آنچه که اسلام به بیان آن میپردازد ارائه دادهاند. در برخی از برههها، وقفههای طولانی در ثبت تاریخ اسلام صورت گرفتهو همین موضوع زمینههای تحریف را فراهم آورده است.
ابوالقاسمی در پاسخ به اثبات تاریخی یک واقعه، وجود و بهرهمندی از استنادات تاریخی قابل اثبات را یادآور شد و گفت: موضوعات مناقشه برانگیز و محل چالش در تاریخ اسلام وجود دارند، اما اگر منطق مستدل داشته باشیم و بتوانیم با مستندات و مستدرکات قویتری به نقض موضوعات بپردازیم ارائه میکنیم.
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۸۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نتانیاهو فشارهای سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
خانوادههای اسرای اسرائیلی در غزه از نتانیاهو خواسته اند که فشارهای سیاسی را نادیده بگیرد و توافقی را تضمین کند که بستگان آنها را به خانه بازگرداند.
به گزارش الجزیره به نقل از شبکه هفت اسرائیل، این بیانیه در حالی منتشر شده است که وزرای راست افراطی کابینه نتانیاهو تهدید کردهاند که در صورت موافقت نخستوزیر با آتشبس و آزادی اسیر که به جنگ غزه پایان میدهد، ائتلاف او را ترک خواهند کرد.
این خانوادهها گفتند: «زمان آن فرا رسیده است که رهبری را بر عهده بگیریم، شجاعت نشان دهیم و همه ۱۳۲ اسیر را بازگردانیم». آنها افزودند: "نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، اگر این فرصت را برای بازگرداندن بستگانمان از دست بدهید، تاریخ شما را نخواهد بخشید. "
پیشتر، خانوادههای اسرای اسرائیلی با تجمع مقابل مقر اقامت وزیر خارجه آمریکا در تلآویو، گزینههای تهدیدآمیز خود درباره سند تبادل اسرا را فریاد زدند.
با گذشت حدود هفت ماه از جنگ غزه بدون تحقق اهداف اعلامی آن، خانوادههای اسرای اسرائیلی بر ضرورت تحرک عملی کابینه نتانیاهو برای آزادی این اسرا که جانشان به دلیل بمبارانهای مستمر در خطر است، تاکید دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان بینالملل خاورمیانه