امتداد جریان عاشورا زمینهسازی برای ظهور ولیعصر(عج) است
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۵۱۵۴
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از مهمترین آموزههای تاریخی این است که امتداد جریان عاشورا زمینهسازی برای ظهور ولیعصر(عج) است.
به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد واسطی در مراسم عزاداری ماه محرم که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی و به همت این نهاد در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: در مباحث رواندرمانگری، مشاورههای روانشناسانه و روانکاوانه برای حل مشکلات و اضطرابها و بحرانهای زندگی افراد نظرات مختلفی پردازش شده و یکی از این مکاتب و نظریهها «واقعیت درمانی» است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این نظریه به طور اجمالی به این میپردازد که همه افراد براساس انتخابهای خودشان وضعیت فعلی زندگی خودشان را رقم زدهاند. یعنی در هر وضعی که هستیم زمینههای آن براساس انتخابهای خودمان بوده و آن چیزی که سبب این انتخابها شده تشخیصها، احساسها و و بروز رفتارهای ماست.
استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اهمیت مسئولیت در رویکرد واقعیتنگری، افزود: عنوان این مکتب و جوهره آن مهم است. باید به واقعیت درمانی توجه کنیم. در زیارت اربعین عبارتی داریم که میگوید خدایا شهادت میدهم که سیدالشهدا خون قلب خود را در راه تو داد تا مردم را از جهالت نجات دهد و از ندانمکاریهای گمراهی نجات بخشد.
حجت الاسلام واسطی تصریح کرد: کربلا یک عرصه واقعیتدرمانی است و ما از کربلا و عملکرد سیدالشهدا و اصحابشان واقعیاتی برای زندگیمان به دست میآوریم که سبب تغییر در زندگیمان میشود. این جلسات صرفا برای گرفتن حاجات نیست و باید که تغییری در زندگی خود ایجاد کنیم و قدمی به سمت حسینی شدن برداریم.
وی ادامه داد: ما تاریخ را میخوانیم برای آینده و جوادث کربلا را بررسی میکنیم برای امتداد حسینی در زندگی خودمان و باید کربلا را به مهدویت وصل کنیم و به زمینهسازی و آماده شدن برای ظهور وصل کنیم. صحنه فداکاری برای ظهور حضرت در همه زندگی ما ضروری است.
این استاد حوزه علمیه خراسان با طرح این پرسش که چه واقعیتهایی از صحنه کربلا برای زندگی امروز ما مفید است، تأکید کرد: همه دنبال چیزی هستند که بیشترین فایده را برای آنها داشته باشد و هر چیزی که ذرهای رنج داشته باشد آن را رها میکنند. رنج و لذت دو محرک اصلی رفتار آدمی هستند و کسی برنده است که رنجها و لذتهای صادق و کاذب را تشخیص و ما در کربلا به دنبال لذات و رنجهای صادق و کاذب هستیم.
وی خاطرنشان کرد: آیا هر خدمتی به خلق باشد صادق است یا نوع کاذب آن هم هست؟ خدمت به خلقی که مردم را از فضای ایمانی دور کند پسندیده است؟ خیلی از کسانی که در هنرهای غیرایمانی قرار دارند و مشهور میشوند و محور قرار میگیرند و فکر میکنند که به خلق خدمت میکنند آیا درست فکر کردهاند؟ آیا باید نیازهای صادق یا کاذب آدمی را برطرف کنیم؟
حجت الاسلام واسطی گفت: گاه میگویند طبق وجدان عمل کن و در این مورد هم وجدان صادق و کاذب داریم. گرچه وجدان از اصلیترین ابزارهای آدمی است و فطری است و کافی است به آن توجه کنی اما همه چیز نیست. فضای یزیدی و حسنی در عرصه رسانه که دارد تمام عرصههای زندگی افراد را مدیریت میکند امروز یک مسئله مهم است. اخباری که این روزها منتشر میشود در روح و وجدان افراد اثرگذار است.
وی افزود: اساس کربلا وفای به عهد خداست و تمام زندگی من و شما در این عالم برای وفای به عهد خداست. در تورات، انجیل و قرآن آموزه عهد خدا مرکز اصلی است. آمدهاید به عهد خدا وفا کنید و باید بدانید آن عهد چیست. عبودیت و احساس حضور خدا و لمس خداوند متعال در قلب و دل اینها عهدهای خداوند است. فضای کربلا اینها را در ویترین در جلوی چشم من و شما قرار داده است.
منبع: آستان نیوز
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: استاد حوزه علمیه خراسان عاشورا برای ظهور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۵۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جوان: پیرمرد هتاک بخشی از جریانسازی علیه زنان بود
روزنامه جوان نزدیک به جریان اصولگرا نوشت: جریانی که به نظر میرسد با هدف منفی جلوه دادن حضور بانوان در ورزشگاه از مدتها قبل برنامهریزی داشته است؛ در اتفاقات چهارشنبه شب گذشته برگ برندهای به دست آورد.
به گزارش تابناک ورزشی؛ روزنامه جوان در واکنشی غیرمنتظره از مخالفتها با حضور زنان در ورزشگاهها بعد از اتفاق هفته اخیر به شدت انتقاد کرده است.
این مطلب را که به نوعی جواب محکمی به مهدی تاج و اظهارات اخیرش در ممنوعیت حضور زنان در استادیومهاست را با هم مرور میکنیم:
اتفاقی که نباید رخ میداد، افتاد؛ اینکه مرد و زن در ورزشگاه بههم بتازند و با ادبیاتی زننده یکدیگر را مخاطب قرار دهند، چیزی بود که توقعش را نداشتیم اما رخ داد، ولی میتوان از همین چالش جدی یک فرصت ساخت. امروز خیلی راحت میتوان جلوی ورود بانوان به ورزشگاه را گرفت، اما یادتان باشد اگر این اتفاق بد بیفتد، یعنی بلندگو برداشتهایم و به تمام جهان اعلام کردهایم که با تمام ادعاهایمان در خصوص فرهنگ و تمدن تاریخیمان، نه فرهنگ داریم، نه اخلاق، چون حتی نمیتوانیم یک جمعیت اندک را مدیرت کنیم.
حدود یکسالی از حضور بانوان در ورزشگاهها میگذرد و بهجز اتفاق بد چهارشنبه شب شاهد اتفاق دیگری نبودهایم و در همه جا بانوان با امنیت کامل در ورزشگاه حاضر شدهاند. هرچند که انتشار برخی فیلمهای تقطیع شده با حضور یک یا دو نفر در طول این مدت در بازیهای مختلف و بیان کلمات زشت و رکیک از زبان آنها قبلاً هم دیده شده، جریانی که به نظر میرسد با هدف منفی جلوه دادن حضور بانوان در ورزشگاه از مدتها قبل برنامهریزی داشته است. جریانی که اتفاقات چهارشنبه شب گذشته برگ برندهای برای آن شد.
اگر این هوادار هتاک و بقیه هتاکها در سالهای قبل مورد بازخواست قرار میگرفتند، امروز اینگونه به خود جسارت نمیدادند که آنچه خود لایقش هستند را به زبان بیاورند. حال سؤال این است که آیا اگر بانوان در ورزشگاه نباشند محیط ورزشگاه فرهنگی و اخلاقی میشود؟ پاسخ را میتوان از لابهلای برگهای تاریخ فوتبال باشگاهی پیدا کرد؛ «نه»!